Jag har alltid varit fotbollsintresserad och favoritlaget har sedan länge varit Arsenal. De senaste åren har det gått tungt – men för nästan 15 år sedan var London-klubben på topp och lyckades med en bedrift som inget annat lag uppnått i Premier League varken innan eller efter. De gick obesegrade en hel säsong i ligan och jag tror det var Fredrik Ljungberg som sa: ”Även om vi släppte in mål i matcherna blev vi inte oroliga, vi visste att vi skulle vända”. 

En stor vinnarmentalitet fanns i laget som i dag kallas ”The Invincibles” – de oövervinnerliga. Det var en enorm bedrift, men till slut tog det stopp och Arsenal förlorade efter 49 ligamatcher i rad utan förlust.

När Jesus utlämnades till att dö på korset såg allt ut att vara förlorat. Jesu fiender ville röja honom ur vägen och såg inget annat val än att döda honom, och när Jesus drog sitt sista andetag tycktes fienden slutligen ha vunnit. Men det avgörande draget fick motsatt effekt. Just när Jesus såg som svagast ut och verkade ha förlorat vände han matchen och vann istället den största segern. Han besegrade dödens och syndens makter när han tre dagar senare uppstod, och med honom på vår sida har vi inte längre någonting att oroa oss för. Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? frågar sig Paulus i Romarbrevets åttonde kapitel.

För vad gör man egentligen med någon som inte ens går att stoppa genom döden? Jesus är den verkligt oövervinnerliga. Efter uppståndelsen mötte Jesus sina lärjungar och lät dem både se och känna att han var på riktigt. Han visade upp hålen i sina händer, och för lärjungarna ledde mötet med den uppståndne Jesus till en glädje som gjorde att de var villiga att riskera allt för hans skull. Flera av dem hamnade i fängelse och torterades för att de fortsatte predika evangeliet om Jesus, men de vägrade sluta. De visste ju att det inte fanns någonting som kunde rå på dem längre, de visste att de tillhörde det vinnande laget och att ingen kunde besegra dem, hur jobbigt underläget än såg ut.

Tänk om det Jesus gjort kunde få en ännu större plats i våra liv, om vi kunde stanna upp och försöka förstå vad det betyder för oss. För det påverkar allt. Alla problem – hur stora och jobbiga de än verkar – bleknar i jämförelse vad Jesus utförde på korset för din och min skull, när han tog våra synder på sig och övervann döden. Paulus skriver i andra Korintierbrevet: ”Därför tappar vi inte modet. Även om vår yttre människa bryts ner, förnyas vår inre människa dag för dag. Ty vår nöd, som varar ett ögonblick och väger lätt, bereder åt oss på ett oändligt rikt sätt en härlighet, som väger tungt och varar i evighet.”

Bön: Tack Jesus för att du är oövervinnerlig. Tack att du har vunnit segern för vår skull och hjälp oss att lita på det. Låt din seger få påverka våra liv och ge oss mod att våga berätta om dig för andra. Amen.
Rickard Petersson