Hur börjar du din dag? Trycker du på snooze-knappen ett par gånger, kollar igenom Instagram-flödet på mobilen eller vill du kanske veta vad som hände i resten av världen medan du sov? Alla har vi olika morgonrutiner. Vissa är pigga och har inga problem att gå upp när klockan ringer, andra ligger och drar sig så långt det bara går. Min första tanke på morgonen är oftast att ta upp telefonen och kolla igenom nattens NHL-resultat.

Hur vore det att istället ägna sina första vakna minuter varje morgon åt Gud? Att redan från början ställa in sikte och fokus på Jesus i en kort bön. Jag är övertygad om att en sådan liten förändring kan göra stor skillnad! Genom att redan från början lägga dagen i Guds händer får vi kraft att stå emot frestelser och annat som vill dra oss bort från rätt fokus. Det behöver inte vara långt eller kräva en särskilt stor ansträngning – men visst förtjänar Jesus vår första tanke på morgonen? Att få vara vår första prioritet. Oavsett om vi är på topp, trötta, sjuka eller på dåligt humör får vi vakna upp och be om hans ledning och beskydd för dagen som kommer. Vi har så mycket i livet som vill ta vår tid och uppmärksamhet att det ibland är lätt att glömma vem som är viktigast.

Ge det en vecka!
Den senaste veckan har jag själv testat det här. Att istället för att som vanligt plocka upp mobilen direkt när jag vaknar be en kort bön – och det har faktiskt hjälpt! Jag upplever att tankarna blir mer inriktade på Gud och det är härligt att både få avsluta och börja dagen i bön. Jag skulle vilja uppmuntra dig att testa. Ge det en vecka och bestäm att det första du ska göra efter att alarmet ringt är att be eller läsa ett kort bibelord. Låt Jesus få fylla och förvandla ditt sinne redan från allra första starten på dagen. Jag tror inte att du kommer bli besviken!

Psaltaren 86:7: ”Visa mig, Herre, din väg, jag vill vandra i din sanning. Bevara mitt hjärta vid detta enda: Att jag fruktar ditt namn. Jag vill tacka dig, Herre, min Gud, av hela mitt hjärta och ära ditt namn i evighet. Ty din nåd är stor över mig, du räddar min själ ur dödsrikets djup”.

Bön: Tack Jesus för att du älskar mig! Tack för att du lyssnar på mina böner och jag ber dig nu om hjälp att ägna tid åt dig varje dag. Hjälp mig att prioritera rätt och led mig på dina vägar och under ditt beskydd. Amen.
Rickard Petersson