Har du upplevt tacksamheten över att kunna träna efter en tids skada eller förkylning? När man varit begränsad en längre tid, och sedan upplever stor glädje över det som man annars inte tänker på att vara tacksam över?

Ofta har vi det så bra att vi glömmer att vara tacksamma. Under en KRIK-samling på ett asylboende utanför Uppsala i våras mötte jag en familj som hade lämnat allt på sin flykt till Sverige och inte hade någonting kvar. Ändå tackade de Gud för att de kommit levande fram och för att han hjälpt dem hit. Jag fick dåligt samvete. Här var jag och hade allt man kan önska sig i form av materiella saker och möjligheter, och ändå var jag inte nöjd. De däremot, vände sig till Gud i tacksamhet, i en mycket svår situation.

Sanningen är att oavsett omständigheter har vi alltid anledning att tacka Gud för det han har gjort för oss genom Jesus, för att vi får tillhöra Gud och för att han lovat att vara med oss oavsett vad som händer. När Jesus dog på korset öppnade han vägen för oss att kunna ha en relation med Gud, för alltid.

I Bibeln står det att inget vi genomlider här på jorden går att väga upp mot den glädje vi kommer att uppleva i evigheten hos Gud.
David, som har skrivit de flesta psalmerna i Bibeln, klagar ofta inför Gud, men oavsett vilken situation han är i vänder han psalmerna i tacksägelse.
Gud vill att vi ska vara ärliga och komma med allt inför honom, både känslor av glädje, sorg, ilska och frustration. Men jag tror också att vi mitt i det som känns tungt alltid har anledning att tacka.

Varför ska vi tacka?
– Gud har sagt att vi ska tacka! Tacka honom ständigt, det är Guds vilja, står det till exempel i 1 Thess 5:18
– Vi behöver det! Vi mår bra av att känna tacksamhet. Studier visar att de som är tacksamma mår bättre, både fysiskt och psykiskt, och även sover bättre! I Bibeln står det att skapelsen lovsjunger Gud. Att lovsjunga innebär att ära, tacka och upphöja något. Vi verkar helt enkelt vara skapade för att vara tacksamma. Om vi övar oss på att vara tacksamma får vi lättare att se allt gott Gud ger.
– Det ger oss rätt position inför Gud. Vi riktar fokus på det som är utanför oss själva och till den som förtjänar vår tacksamhet och som vi får lämna över ansvaret till, det är en stor befrielse!

Ps 118:1: ”Tacka Herren, ty han är god, evigt varar hans nåd.”

Bön: Tack Gud för att vi alltid har anledning att tacka dig. Tack för att du går med oss och aldrig lämnar oss. Tack för att du dog för oss på korset så att vi kan få förlåtelse för allt dumt vi gör. Tack för KRIK. Tack för Sverige. Tack för möjligheten att idrotta och dela glädje tillsammans i KRIK-grupperna. Tack också för att vi får dela den djupaste glädjen över att få tillhöra dig. Hjälp oss att känna tacksamhet och se allt det goda som du gör i våra liv.
My Nygren