Jag vet inte hur många som kommer ihåg nationella proven i matematik på gymnasiet. Det är en de saker jag tittar tillbaka på min skolgång och bara tänker att det är så skönt att det finns människor som är duktiga på matematik. För mig var matematiksalen under gymnasiet en de värsta tidpunkterna i veckan. Ångest. Stress. Prestationskrav la sig som ett ankare kring nacken så fort jag hade satt mig ner i salen. Varför funkar det inte?

Under andra året på gymnasiet gick jag in i en riktigt stor vägg. Matematik 2B. Helt sjukt. Under en hel termin kuggade jag varje prov, trots full närvaro på lektionerna, extra mattestöd en gång i veckan och många timmars extra pluggande hemma. Det var en gåta för både mig och själv och för min lärare. Varför fungerar det inte?

Som tur var hade jag min vän Gustav i samma kurs. Han var min totala motsats. Han kunde sova sig igenom alla lektioner innan prov och ändå spika det. Alla rätt liksom. Utan honom det året hade jag med största sannolikhet inte blivit godkänd i varken nationella proven eller kursen i stort.

Inte helt enkelt att förstå
Ibland när jag läser Bibeln upplever jag att budskapet som står där är svårt att föstå och jobbigt att ta in. Vad menar egentligen Jesus i vissa situationer? Varför måste vi mista våra liv i efterföljelsen till Jesus (Matteus 16:24-25)? Eller i bergspredikan, varför är det bara de som hungrar och törstar som ska bli mättade, varför inte alla människor? (Matteus 5:6)

Jag har erfarenheten och övertygelsen att när vi som kristna ska studera Bibeln, då bör vi omge oss med människor som på olika sätt har kommit längre i sin kristna vandring än vad vi själva har gjort. Och att vi har ödmjukheten att låta andra människor undervisa oss och varandra i Guds ord tillsammans. Som Jesus själv säger: “Där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem”. Det är på det sättet vi kan studera Bibeln, tillsammans med varandra, och tillsammans med Jesus.

Bön: Tack Jesus för att du som vår Herre och Gud har full koll på den här världen. Tack för att du varit med sedan innan skapelsen och tack för att du kom ner till jorden för att vara tillsammans med oss människor. Vi ber om att du ska ständigt vara med oss och att vi med varandra och med dig får lära oss mer om dig och om din vilja här på jorden. Amen.
Anton Persson